Zaštita osobnih podataka jedan je od osnovnih zadataka koje GDPR stavlja pred organizacije bilo da je riječ o osobnim podacima korisnika, klijenata ili zaposlenika. Organizacije u svakom trenutku moraju znati gdje su koji podaci te u koju svrhu se smiju koristiti. Isto tako, u slučaju da netko odluči povući privolu za korištenje njegovih osobnih podataka, organizacije moraju biti u mogućnosti učiniti to u zadanom roku.
Ovaj će tekst predstaviti neke osnovne zahtjeve regulative i ponuditi tehničke mjere koje vas mogu zaštititi i olakšati vam primjenu regulative.
Ime, adresa, e-mail adresa, IP i MAC adresa, GPS lokacija, RFID tagova i kolačića na web stranicama, telefonski broj, fotografija, video snimke pojedinaca, OIB, biometrijski podaci (otisak prsta, snimka šarenice oka), genetski podaci, podaci o obrazovanju i stručnoj spremi, podaci o plaći, podaci o kreditnom zaduženju, podaci o računima u banci, podaci o zdravlju, seksualnoj orijentaciji, glas i mnogi drugi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi.
Osobni podaci se nalaze u vašim E-Mail porukama, u raznim mapama u kojima pohranjujete svoje i primljene dokumente, kao što je mapa Moji dokumenti, često su to dokumenti i mape na Radnoj površini, a mogu to biti i mape na drugim dijelovima vašeg tvrdog diska. Mogu biti i na eksternim medijima, kao što su vanjski diskovi, USB stikovi ili CD/DVD mediji.
Članak 5. objašnjava principe obrade osobnih podataka:
1. Osobni podaci će biti:
f) Obrađeni na način koji osigurava odgovarajuću sigurnost osobnih podataka, uključujući zaštitu od neovlaštene ili nezakonite obrade te slučajnog gubitka, uništenja ili oštećenja, uz primjenu odgovarajućih tehničkih ili organizacijskih mjera (‘integritet i povjerljivost’).
Članak 32. o sigurnosti obrade podataka kaže:
1. Uzimajući u obzir stupanj razvoja, troškove uvođenja i prirodu, opseg, kontekst i namjenu obrade podataka, kao i rizike razne razine i vjerojatnosti za prava i slobode privatnih osoba, kontrolor i procesor će uvesti odgovarajuće tehničke i organizacijske mjere kako bi osigurali razinu sigurnosti koja odgovara riziku, uključujući između ostalog i sljedeće mjere:
a) Unošenje pseudo-podataka i enkripciju osobnih podataka;
b) Osiguravanje stalne povjerljivosti, integriteta, dostupnosti i stabilnosti sustava i servisa koji obavljaju obradu podataka;
c) Mogućnost brzog uspostavljanja ponovne dostupnosti i pristupa osobnim podacima u slučaju fizičkog ili tehničkog incidenta;
d) Plan redovitog testiranja, ocjenjivanja i procjene efikasnosti tehničkih i organizacijskih mjera za sigurnost obrade.
Enkripcija predstavlja najjednostavniji i najefikasniji način osiguravanja podataka u skladu sa zahtjevima Članka 32. GDPR regulative.
Članak 30. regulative zahtjeva postojanje pismene evidencije, zajedno s opisom poduzetih tehničkih i organizacijskih mjera, u skladu s Člankom 32, što znači da institucije moraju biti u stanju dokazati da su sistemi sigurni te da se šifrirani podaci mogu vratiti u slučaju tehničkog incidenta.
Članak 33. zahtijeva da se o slučaju povrede sigurnosti osobnih podataka obavijesti nadzorno državno tijelo u roku od 72 sata od trenutka kada je institucija saznala za incident.
Članak 34. regulira obavještavanje vlasnika podataka o povredi sigurnosti podataka te kaže sljedeće:
1. U slučaju kada povreda sigurnosti podataka može dovesti do ugrožavanja prava i sloboda privatnih osoba, kontrolor će bez odlaganja obavijestiti vlasnika podataka o incidentu.
Međutim, regulativa u nastavku kaže:
3. Obavještavanje vlasnika podataka u skladu s paragrafom 1 neće biti potrebno ukoliko je ispunjen bilo koji od sljedećih uvjeta:
a) Kontrolor je uveo odgovarajuće tehničke i organizacijske mjere zaštite i te mjere su primjenjene na osobne podatke čija sigurnost je narušena, a posebno kada se radi o mjerama kao što je enkripcija, koje čine osobne podatke nečitljive bilo kojoj neovlaštenoj osobi;
Vidljivo je kako enkripcija predstavlja dovoljnu zaštitu od ovog rizika i posljedica za reputaciju poduzeća, obrta, ureda, ordinacije, … .
Većina ozbiljnih korisnika posjeduje antivirusne i firewall programe, međutim manji broj koristi profesionalno arhiviranje podataka i kriptiranje.
Pozivamo sve slobodne honorarce (Freelancere), obrtnike i tvrtke, koje imaju nešto kvalitetno za ponuditi, da nam se jave kako bi zajedno upotpunili ponudu i preživjeli ova teška vremena. Internet.hr je platforma koja nam može pomoći, da zajedno prebrodimo ovo neobično vrijeme.
Nadamo se dugogodišnjoj uspješnoj poslovnoj suradnji sa svim partnerima internet.hr projekta.
Pozivamo Vas da nam se javite na email suradnja@internet.hr